Rukun Yang Kelima

Salam sejahtera kepada semua. Alhamdulillah, dh masuk hari yang ke 12 dh hari nie kiter berpuasa. Sekejap je rse. Tinggal 18 hari je lg kiter nk berpuasa. Dan tak lama lg dh nak raya. Tapi, jangan kiter lupa akan satu perkara yang amat penting dalam bulan Ramadhan nie sebelum menjelangnyer Syawal. Zakat fitrah. So, hari nie Zack nk berkongsi dengan korang tentang ZAKAT.

Mungkin ade di antara pembaca blog Zack yang akan berkata, "Zack nie dh xde idea nak update blog." Ye, Zack akui. Jadi, apa salahnye kita sama2 mengingati kembali dan memahami apa sebenarnya ZAKAT. Maklum la, zakat nie org ingat waktu datangnye Ramadhan. Sama la jgk mcm tarawih. So, disamping Zack mengingati diri Zack, ape salahnye Zack mengingati diri penbaca juga.

Zakat fitrah nie klu dri segi bahasa membawa maksud BERSIH, SUCI, dan BERKAT. Dari segi syarak pula zakat bermaksud mengeluarkan sebahagian daripada harta milik kita kepada golongan tertentu dengan memenuhi syarat-syarat tertentu. Allah telah berfirman dalam surah at-Taubah ayat 103:


"Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka, dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui."

Allah berfirman lagi dalam surah an-Nur ayat 56:


"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat".

Lagi firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 83:

"Dan (ingatlah wahai Muhammad), Ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): Janganlah kamu menyembah melainkan ALLAH, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa, dan kaum kerabat dan anak-anak yatim, serta orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat. Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil daripada kamu dan sememangnya kamu orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya."


Dalam ketiga2 ayat tersebut telah memberikan kita satu panduan bahawa zakat amat dituntut dalam agama Islam dan golongan yang berhak menerimanya juga disebutkan dalam ayat tersebut. betapa hebatnya al-Quran yang diwahyukan Allah swt. Subhanallah...Sekarang kiter lihat tujuan dan hikmah Allah swt mensyariatkan zakat kepada umat Islam.

Mengagihkan sebahagian kecil kekayaan daripada golongan yang berada kepada golongan yang kurang berada.
Membersihkan diri pembayar zakat.
Membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.
Mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh ALLAH SWT di kalangan golongan yang berada.
Mengurangkan perasaan irihati di kalangan yang kurang bernasib baik.
Mewujudkan perhubungan antara hamba dengan ALLAH SWT di samping perhubungan antara manusia dengan manusia.
Memberi peluang kepada golongan hartawan untuk beribadat dalam bentuk mengeluarkan zakat daripada harta mereka.
Mewujudkan kesatuan di kalangan masyarakat Islam dalam urusan ekonomi dan kewangan.
Memberi masyarakat satu cara mengurus ekonomi dan kewangan yang diredhai oleh ALLAH SWT.
Melahirkan rasa tenang dan tenteram dalam hati dan jiwa pembayar zakat.

Itulah antara hikmah-hikmah mengeluarkan zakat. Tapi, siapa plak yang wajib mengeluarkan zakat erk?!! Semua orang yang beragama Islam ke kene keluarkan zakat? Tak kira dier miskin ataupun kaya? Ok, mereka yang diwajibkan mengeluarkan zakat mereka yang memenuhi syarat wajib berzakat. Syarat2nyer ialah:

ISLAM
Zakat hanya dikenakan kepada orang-orang Islam sahaja.
MERDEKA
Syarat ini tetap dikekalkan sebagai salah satu syarat wajib.
SEMPURNA MILIK
Harta yang hendak dizakat hendaklah dimiliki dan dikawal sepenuhnya oleh orang Islam yang merdeka. Bagi harta yang berkongsi antara orang Islam dengan orang bukan Islam, hanya bahagian orang Islam sahaja yang diambil kira di dalam pengiraan zakat.
HASIL USAHA YANG BAIK SEBAGAI SUMBER ZAKAT
Para Fuqaha' merangkumi semua pendapatan dan penggajian sebagai "Mal Mustafad" iaitu perolehan baru yang termasuk dalam taksiran sumber harta yang dikenakan zakat.
CUKUP NISAB
Nisab adalah paras minimum yang menentukan sesuatu harta itu wajib dikeluarkan atau tidak. Nisab menggunakan nilai emas harga semasa iaitu 20 misqal emas bersamaan 85 gram emas atau 196 gram perak.
CUKUP HAUL
Bermaksud genap setahun iaitu selama 354 hari mengikut tahun Hijrah atau 365 hari mengikut tahun Masihi. Dalam zakat pendapatan, jangkamasa setahun merupakan jangkamasa mempersatukan hasil-hasil pendapatan untuk pengiraan zakat pendapatan.

Haaaa...Sekarang, kiter cukup tak syarat wajib keluarkan zakat? Kalau tak cukup syarat tuk zakat harta, zakat fitrah macamana plak? Sebenarnya zakat terbahagi kepada dua iaitu zakat fitrah iaitu zakat yang paling utama dan zakat harta bagi orang yang berharta banyak. Zakat fitrah adalah zakat diri yang diwajibkan kepada setiap lelaki dan perempuan Islam yang berkemampuan yang dengan syarat-syarat yang ditetapkan. Syarat-syaratnya ialah:

Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.
Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya.
Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.

Kaedah pengeluaran zakat pula ialah makanan asasi yang mengenyangkan sepertimana yang diriwayatkan Abu Said al-Khudry melalui hadis Rasulullah saw:

"...Adalah kami para sahabat ketika bersama Rasulullah s.a.w sering mengeluarkan zakat fitrah daripada setiap orang yang kecil dan besar, merdeka atau hamba satu gantang makanan atau satu gantang keju atau satu gantang Syair atau satu gantang tamar atau satu gantang zabib. Demikianlah kami terus berbuat demikian sehingga datang kepada kami oleh Muawiyah Abi Sufian bagi mengerjakan amal ibadat haji atau umrah, kemudian beliau menyampaikan ucapannya di atas mimbar, maka dalam ucapannya kepada orang ramai beliau berkata: Saya berpendapat, bahawa satu mud (cupak) gandum Sham menyamai satu Sha' (gantang) tamar. Setelah itu, masyarakat pun berbuat demikian sedangkan Abu Sufian berkata: aku tetap mengeluarkannya sebagaimana mulanya" - Riwayat Muslim

Kadarnya pula ialah satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.7 kg beras atau senilai dengannya. Zack dah menyentuh mengenai apa itu zakat, tujuan zakat disyariatkan, syarat wajib zakat, apa itu zakat fitrah, syarat wajib zakat fitrah, dan juga kadar pengeluaran zakat fitrah. Sekarang Zack nak bagitahu waktu2 ataupun masa yang sesuai mengeluarkan zakat fitrah. Islam menggariskan lima peringkat pengeluaran zakat.

WAKTU WAJIB
Apabila terbenam matahari akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.
WAKTU YANG PALING AFDHAL
Sebelum sembahyang Hari Raya.
WAKTU SUNAT
Sepanjang bulan Ramadhan.
WAKTU MAKRUH
Selepas sembahyang Hari Raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal.
WAKTU HARAM
Selepas terbenam matahari satu Syawal.

Haaa....itulah serba sedikit perkongsian ilmu dan peringatan kepada kiter mengenai rukun kelima. Semoga kiter dapat melaksanakan rukun ini. Tahun nie Zack ingat Zack nak keluarkan zakat sendiri. Sebelum nie abah Zack yang keluarkan. Jadi, tahun nie nak cuba keluarkan zakat sendiri. Ble lg nk belajar kan. Okla guys, Zack nak kuar g bazar kejap. Jumpe lg erk.

Sumber: http://www.e-zakat.com.my/

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SANGAP

Indahnya UPSI, Untungnya IPG

Selingkar Kasih