Senyum Ketawa Tangis Pasrah

Yang indah itu bahasa, Yang manis itu kata, Yang tulus itu hati, Yang mulia itu peribadi. Salam sejahtera dan salam diskusi.

Alhamdulillah, akhirnya Zack dapat jugak sign in blog nie. Sejak balik kampus nie hari Sabtu lepas, sistem tapisan Kementerian Pelajaran Malaysia tidak membenarkannya. Tapi hari nie, Zack berjaya. Mungkin dah di allow kan. Alhamdulillah jugak, Zack masih diberikan peluang untuk terus bernafas dan hidup dalam kondisi dan posisi yang baru tahun nie. Especially, untuk semester nie. Sekarang Zack dah masuk tahun dua Teaching Degree in Design and Technology (Hons.). Zack bersyukur sangat Zack masih dapat melanjutkan pelajaran dalam semester baru nie. Result final exam lepas pun dah kuar. Alhamdullah jugak, CGPA Zack meningkat sikit. Kalau dulu 3.57, sekarang dah 3.62. Ada peningkatan dalam 0.05. Nie memberikan Zack semangat untuk berusaha lebih lagi untuk semester kali nie.

Macam yang Zack cakap, semester nie serba baru pada Zack. Roommate baru, bilik baru, jawatan baru, macam2 lagi la. Semua tu memberikan Zack pengalaman baru dalam hidup. Menerima dengan senyuman dan tangan terbuka. Melakukan apa yang terbaik dan dengan keikhlasan hati. Pengalaman tahun lalu tak semestinya sama dengan tahun baru nie. Ianya amat berbeza. Bila usia kita semakin meningkat, semakin banyak pengalaman dan perkara baru terpaksa kita lalui dna terima. Persiapkan diri untuk menerima semua itu dalam hidup kita seharian.

Jangan membelenggukan pengalaman dan titik hitam tahun lalu menghantui kehidupan kita dalam tahun baru nie. Look forwards. jangan menoleh lagi kegagalan dan kesilapan lalu yang pernah kita lalui. Perbaiki diri dan kesilapan lalu untuk memberikan kita kehidupan yang lebih baik dari yang lepas. Seseungguhnya Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum selagi mereka tidak berusaha untuk memperbaikan nasib mereka sendiri. Berbekalkan semangat dan pengalaman lepas, Zack dha bertekad untuk merubah kehidupan Zack sekarang kepada kehidupan yang lebih baik berbanding kehidupan lepas. Maksud Zack dari segi tingkah laku, hubungan sosial, kawalan diri, perbelanjaan, dan sebagainya lagi.

Bagi Zack, setiap yang manusia atau individu itu mempunyai hak yang mutlak untuk melakukan perubahan terhadap diri sendiri. Mungkin dulu kehidupannya penuh dengan kedukaan dan kehampaan, tetapi dengan keazaman yang baru nie, dier nak penuhi kehidupan dier dengan senyuman dan ketawa keriangan. Tak salah dan ia merupakan perubahan yang positif. Oleh itu, Zack berharap sangat2 dan berdoa supaya Zack diberikan kekuatan untuk melakukan perubahan yang positif pada diri Zack. Semoga Zack berjaya dengan azam baru nie.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SANGAP

Indahnya UPSI, Untungnya IPG

Selingkar Kasih