Today...

Yang indah itu bahasa, Yang manis itu kata, Yang tulus itu hati, Yang mulia itu peribadi. Salam sejahtera dan salam diskusi.

Umum mengetahui masalah dan konflik ini. Ini adalah isu global. Siapa yang tidak tahu? Malang malah ketinggalan zaman bagi mereka yang berkata mereka tidak tahu. (keluar dari gua mana aku pun tak tahu...)  Banyak pihak yang berdiskusi, berbahas, bermesyuarat...hasilnya bagai permata di celahan kaca. (nasyid kejap...hahahha) Isu yang sudah berdekad lamanya masih belum menemui jalan penyelesaian.

Adakah pihak yang berbincang mengenai isu ini bodoh lagi dungu dalam membuat keputusan? Tidak! Mereka arif lagi pakar. Malah merupakan tokoh politik dan akademik yang terkenal seantero dunia. Tapi, mengapa masih gagal menemui jalan buntu? Jiran-jiran mereka seagama malah sebangsa. Tapi, kenapa masih memejamkan mata yang sedia celik? Takut? Dendam? Atau kroni?

Kalau dilihat pada sejarah, satu kesilapan besar telah dilakukan oleh dunia suatu ketika dahulu. Membenarkan satu bangsa yang terkutuk peribadinya memiliki sebuah negara yang merdeka. BANGSA YAHUDI! Aku takkan sentuh pasal sejarah tertubuhnya negara LAKNATULLAH tu. Aku masih membaca dan mengkaji dari pelbagai sudut. Walaupun orang cerdik pandai dah buat kajian, aku nak buat kajian aku sendiri. (nak dapat phD cepat....hahahahha)

Persoalannya, kita...rakyat Malaysia...apa yang telah kita sumbangkan untuk membantu saudara-saudara seagama dari dibelenggu penjajahan dalam dunia "bertamadun" ini? Kita berada dalam zon selesa. Tak semestinya keselesaan yang kita kecapi sekarang akan menjadi hak milik kekal kita. Pelbagai anasir luar sedang menanti waktu perpecahan masyarakat Malaysia. Mereka mencemburui kita. Tak mustahil, satu hari nanti kita mungkin menimpa nasib yang sama seperti bumi mulia PALESTIN.

Ramai rakan-rakan guru pelatih di kampus nie yang bergiat aktif dalam membela nasib rakyat-rakyat Palestin. PEMBINA, Aman Palestin, dan banyak lagi. Semalam aku berkesempatan untuk melawat pameran Aman Palestin yang diadakan di Pusat Sumber Kampus. Banyak maklumat-maklumat yang boleh didapati dari pameran tu. Pameran-pameran macam tu seharusnya diadakan selalu supaya ia tidak melupakan kita kepada rakyat Palestin.

Nie aku ada lampirkan sikit gambar pasal pameran tu.
nie kaunter jualan barang-barang berkaitan dengan Aman Palestin...


 




















Tulah antara gambar-gambar yang sempat aku amik. Minta maaflah gambar resolusinya kurang tinggi sikit. Kesinambungan dari pameran tersebut,  malam nie akan diadakan satu masjlis yang dinamakan sebagai Malam Penghayatan Palestin yang dijangka akan dihadiri oleh Ir. Dr. Selamat Aliman iaitu seorang aktivis yang ditawan oleh "anjing-anjing" Israel bersama-sama 12 aktivis lain semasa menyertai konvoi Flotila Palestin di atas kapal Mavi Marmara.


Malam ini dianjurkan oleh Ikatan Mahasiswa Pendidikan Islam (IMPI) dengan kerjasama Persatuan Guru Pelatih Islam (PGPI) sempena Bulan Penghayatan Islam Peringkat IPG Kampus Perlis. Oleh yang demikian, marilah sama-sama kita warga kampus memberi sambutan yang tidak terhingga atas usaha-usaha yang dilakukan oleh sahabat-sahabat kita dari IMPI serta PGPI.

Tak sabar rasanya aku nak tunggu malam nie. Insya-Allah, aku akan turut sama memeriahkan majlis malam nie.

-KATA AKU-
"Bukan kata kau"

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SANGAP

Indahnya UPSI, Untungnya IPG

Selingkar Kasih