Tak layak @ terlalu mesra?

Salam sejahtera beb. Waaa...lama suda aku tak update blog nie. Sorry...banyak sangat benda yang nak kena settle. Nie pun curi2 update. Kejap lagi dah nak kena kuar gi jamuan makan malam. Penat sangat rini. Kelas dari pagi sampai petang. Hari nie memang spoil. Sikit je la spoil nyer. Pagi2 lagi dah kene beleter. Setengah jam kene tembak. Dengar ceramah percuma. Mengenai sikap. Adoiii...memang aku akui perangai manusia nie macam. Tapi boleh ubah.


Yang mana boleh ubah, boleh la. Yang tak boleh nak wat macamana. Aku ok je. Aku dengar je ape dier nak cakap. Nasihat orang lama. Kene amik jugak. Diorang banyak pengalaman. Masalahnya hanya segelintir. Entah la. Kadang2 aku pun buat perangai jugak. Tapi, de masa kiter nak wat benda2 tak matang nie. Ape pun, semua nya kiter lalui bersama. Lecturer tugas nya membimbing dan mendidik kiter menjadi guru yang berkualiti dan bertaraf global. (aku petik balik ayat yang lecturer cakap pagi tadi...)

Lupakan pasal benda tu. Masing-masing amik pengajaran. Ade betol jugak ape yang dier cakap. Tepuk dada, tanya selera hah beb. Hari nie jugak aku ade micro-teaching. Ade yang tak tahu ke? Pengajaran mikro. Benda nie memang kene aku lalui. Dah 2-3 kali kot aku wat micro-teaching. Overall, excellent. Mission accomplish.  Jadi hari nie aku wat micro-teaching untuk Bahasa Melayu. Pengajaran bersama seramai 5 orang. Ramai? Tu pun berpeluh sampai ke kaki. (hehehe...)

Semuanya berjalan dengan lancar. Sejam saje sesi pengajaran seramai 5 orang. Lancar. Tak sedar masa dah cukup. Bets ngajar budak2 nie. Cepat faham. (bravo...bravo...) Set induksi dengan nyanyian dan penutup dengan nyanyian. Budak2 memang seronok. So, mudah tuk kiter handle diorang nie. Part ngajar dh settle. Yang aku nak highlight kan adalah peristiwa petang tadi. After last lecture. For your information, micro-teaching kitorang wat kat SK Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis. Dekat benar dengan bilik kuliah jabatan. So, selalu nampak bebudak nie main kat kawasan jabatan.

Okeh, mase nak balik kuliah tadi de satu kumpulan budak sekolah nie duk main kat kawasan sekolah. Aku dengan member aku naik moto. nak balik asrama. tetibe terdengar de satu suara yang panggil "Abang Azrin". Aku toleh kanan, aku toleh kiri. Tak ada sape. Then dengar lagi "Abang Azrin". Baru otak aku dapat kesan yang suara tu datang dari bahagian belakang aku. Kawasan yang ramai dengan budak2 sekolah bermain. Nampak soerang budak lelaki gempal angkat tangan.

Aku balas dengan angkat tangan. Moto member aku terus laju meluncur meninggalkan budak gempal tadi. Dalam perjalanan tu aku terfikir. Siapa budak tadi? Macam pernah tengok. Macam baru sekejap tadi nampak budak tu. Owhhh...murid tahun 4 Wawasan. Budak yang aku ngajar Bahasa Melayu tadi. Patot dier kenal aku. Tapi....apsal pelik benar dier panggil aku? 'ABANG AZRIN'? Padahal pagi tadi aku intro diri aku 'CIKGU AZRIN'. Huhu...

Terfikir sejenak. Kenapa dier panggil aku macam tu? Layakkah aku bergelar 'CIKGU AZRIN'? (hahahhaa...) Aku tersenyum sendiri. Haishhhh...bukan pertama kali. Mana budak yang kenal aku kat sekolah, kalau jumpe kat luar panggil aku 'abang'. Padahal kat sekolah panggil 'cikgu'. Huhu...isu nya bukan gelaran itu, tetapi perspektif murid terhadap aku. Aku nie macam abang diorang ke? (hahahhaa...)

kumatkamit: terasa diri macamtidak layak bergelar guru. Adakah aku terlalu mesra dengan murid aku? Huhu...aku suker budak2. Mungkin sebab tu kot aku diorang anggap macam abang diorang. hehehe...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SANGAP

Indahnya UPSI, Untungnya IPG

Selingkar Kasih